søndag 5. april 2009

FrPs veisatsing gjelder hele landet

Tore O. Sandvik skriver i sin blogg at ”Siv Jensen vil bare bygge vei på Østlandet”. Selv om innlegget var skrevet 1. april var det neppe ment som en aprilspøk.

Fremskrittspartiet vil bruke 792 mrd. kroner på å bygge verdens beste samferdselsnett i verdens rikeste land de neste ti årene, dvs. over det doble av regjeringens skuffende plan.

De rød-grønne er derfor desperate etter å sable ned FrPs gigantsatsing, men vet så inderlig godt at de ikke kan ta oss på fakta. FrPs motstandere må derfor ty til kritikk av sitater og ordbruk når de argumenterer mot vårt forslag om å bygge landet, slik fylkesordfører Tore O. Sandvik gjør på sin blogg 1. april 2009.

Fakta er at FrP vil investerer mer i veiene i Trøndelag enn samtlige andre partier.

Hvis FrP hadde fått gjennomslag på Stortinget hadde det blitt bygd sammenhengende motorvei på Norges viktigste vei, E6 fra Steinkjer til Trondheim, Oslo og Sverige.

FrP har i motsetning til de andre partiene fokus på verdiskapning, og det betyr at vi tar avstand fra den totale mangelen på helhetstenkning som alltid har preget norsk samferdselspolitikk. Et eksempel på dette er det rød-grønne prosjektet Dalsfjordbrua til 1 mrd. kroner på en strekning der det passerer 45 biler i døgnet.

Regjeringen går inn for å overføre 16 150 km med dårlig vedlikeholdte riksvei til fylkene, og dette utgjør faktisk 60 % av riksveinettet. Til sammen vil vedlikeholdsetterslepet på nye og gamle fylkesveier beløpe seg til 22 mrd. kroner.

FrP vil at kommunene og staten skal overta ansvaret for dagens fylkesveier, istedenfor å overføre dårlige vedlikeholdte riksveier til fylkene.

FrP vil gi Norge et topp moderne, et effektivt, sikkert og miljøvennlig samferdselsnett innen 25 år. Dette skal FrP gjøre uten bompengefinansiering, men med avklarte, forutsigbare og langsiktige finansielle rammer basert på full statlig finansiering.

FrPs veisatsing gjelder hele landet.

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.