søndag 22. mars 2009

Forslag til NTP, et resultat av bompengeiver

Det er utrolig trist å se den totale mangel på statlige midler til nye viktige veiprosjekter i Sør-Trøndelag i forslaget til NTP 2010-2019, men det er egentlig ikke så overraskende.

Dette er resultatet av en stadig større iver hos de andre partiene til å finansiere nye veier med bompenger, og det slår tydelig fast mottoet ”ingen ny vei uten bom”.

Til å begynne med ble bompengefinansiering sett på som en mulighet til å få mer og raskere utbygging av nye veier, og bompengene utgjorde en mindre del av prosjektet. Etter hvert har statens bidrag blitt mindre og bilistenes andel større.

Statens Vegvesen uttrykker nå at det er viktig å utnytte potensialet i bilistenes betalingsevne. Noe som i dag tydeligvis betyr at der det er mulig skal nye veier finansieres fult ut med bompenger.

Fremskrittspartiet har lenge advart og protestert heftig, mot utviklingen av at alle nye veiprosjekter i stadig større grad skal finansieres av bilistene gjennom bompenger.


Bilistene betaler inn over tre ganger så mye i bilavgifter i forhold til hva staten bruker på veier over statsbudsjettet. Til tross for dette skal altså nå alle nye veiprosjekter finansieres med bompenger.

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.